Kebolehpercayaan
merujuk kepada kestabilan dan ketekalan dalaman ujian atau alat ukur dalam mengukur sesuatu konsep atau aspek. Sekiranya penyelidik yang lain melakukan penyelidikan yang sama, keputusan yang diperolehi adalah sama. Ataupun soalan yang sama di beri pada masa yang berbeza, jawapan yang diperolehi bagi soalan tersebut tetap sama.
merujuk kepada kestabilan dan ketekalan dalaman ujian atau alat ukur dalam mengukur sesuatu konsep atau aspek. Sekiranya penyelidik yang lain melakukan penyelidikan yang sama, keputusan yang diperolehi adalah sama. Ataupun soalan yang sama di beri pada masa yang berbeza, jawapan yang diperolehi bagi soalan tersebut tetap sama.
Di dalam kelas, banyak alat pengukur yang boleh digunakan untuk mengukur tahap kebolehpercayaan. Namun begitu, penyelidik tidak boleh mendapatkan data ketika mereka sedang sibuk bermain. Oleh itu, setiap tindakan penyelidik boleh memberi kesan kepada kebolehpercayaan data yang di perolehi dan penyelidik perlu mengambil langkah-langkah yang sesuai.
kesahan ialah suatu yang sangat sukar dan kompleks. Kesahan merujuk sejauhmanakah sesuatu ujian atau alat ukur itu mengukur atau menguji perkara yang hendak diuji dan tidak lebih daripada itu.
Tinjauan secara berterusan kepada soalan-solan berikut akan meningkatkan kesahan:
1. Sejauhmanakah soalan tersebut benar-benar menggambarkan tentang data yang
diperolehi
diperolehi
2. Apakah terdapat bukti-bukti yang menyokong kesahan soalan, perancangan dan
keterangan yang menunjukkan bagaimana data tersebut diperolehi.
Reliability..
is
synonymous with the consistency of a test, survey, observation, or other
measuring
device. Imagine stepping on
your bathroom scale and weighing 140 pounds only to find
that your weight on
the same scale changes to 180 pounds an hour later and 100 pounds
an hour after
that. Base on the inconsistency of this
scale, any research relying on it would
certainly be unreliable. Consider an important study on a new diet
program that relies on
your inconsistent or unreliable bathroom scale as the
main way to collect information
regarding weight change. Would you consider their results accurate?
Types of reliability.
1. Test-retest
Reliability
- Merujuk kepada ketekalan atau stabiliti markah ujian jika dilakukan pada masa yang
berbeza
2. Internal Consistency
Reliability
•Refers to the consistency of a group of
individual’s scores on two equivalent forms of a test
designed to measure the
same characteristic.
•Menggunakan
satu alat yang
dibina dan satu lagi yang
piawai.
•Ditadbir ke atas subjek yang
sama dan pada masa yang
sama atau masa yang
lain.
•Equivalent form means that two tests are
constructed so that they are identical in every
way except for the specific
items asked on the test.
•This means that they have the same number of
items, the items are the same difficulty
level, the item measure the same
construct, and the test is administered, scored, and
interpreted in the same
way.
•The two set of scores are than correlated. If
this reliability coefficient to be very high and
positive, that is the
individuals who do well on the first form of the test should also do well
on
the second form, and individuals who performed poorly on the first form of the
test
should perform poorly on the second test.
3.
Equivalent Forms
Reliability
•Internal consistency refers to how
consistently the items on a test measure a single
construct or concept.
•The test-retest methods of assessing
reliability are general methods that can be used with
just about any test.
•Internal consistency measures are convenient
and are very popular with researchers
because they require one group of
individuals to take the test one time.
•Two indexes of internal consistency:
oSplit half reliability
- Splitting a test into two equivalent halves and then assessing the consistency of the scores across the two halves of the test.
- Divide the test into halves and correlate the scores from the two halves.
- Compute the correlation between scores on the two halves of the test using
Spearman-Brown formula.
- The low correlation indicates that the test was unreliable, a high correlation
indicates that the test was reliable.
oCoefficient alpha
- Lee
Cronbach 1951) developed
coefficient alpha.. Alpha
Cronbach
Coefficient
alpha tells you the degree to which the items are interrelated.
Rule of thumb:
At
a minimum, greater than or equal to .07 for research purposes and somewhat
greater than that value (e.g. ≥ .09) for clinical
testing purposes.
Mempertingkatkan Kebolehpercayaan
Berikut adalah cara bagaimana pensyarah boleh meningkatkan kebolehpercayaan sesuatu ujian yang dibina.
a. Arahan hendaklah jelas dan tepat.
b. Pernyataan soalan mestilah jelas dan tepat.
c. Soalan hendaklah seragam (homogen).
d. Situasi dan masa ujian dijalankan hendaklah piawai, serupa dan terkawal.
e. Elak ganguan kepada pelajar disebabkan arahan dan soalan tidak jelas.
f. Elak kebimbangan pelajar semasa mereka menjawab soalan.
No comments:
Post a Comment